FÅ DINA BESÖKARE ATT KÖPA!

Ämnen:

säljFramtidendigital tjänst

ta kontroll över besökarna

Källa: ”How to take control of your website visitors & empower your sales”. Publicerat den 27 october, 2016 av Luke Goodwin på sonician.com 


DET ÄR SUPERENKELT ATT KONVERTERA BESÖKARE TILL KÖPARE! ELLER? 

  • - Du har en cool tjänst eller produkt. 

    cool
  • - Gör en fräsch hemsida som imponerar på dina vänner

    (eftersom din produkt eller tjänst känns så viktig) med alla sina nya och funktioner och supermoderna design som du inte trodde fanns. 

  • - Använder dig av den senaste SEO-tänket som du läste om i ett supercoolt blogginlägg. 

  • - Skapar innehåll till din hemsida som kommer att ​"Blow your customers mind" med sitt fräscha utanför-box-tänk. (Du kan nästan höra hur enkelt cashen kommer att trilla in när du är klar med hemsidan)

  • - Efter ett par veckor så börjar besökarstatistiken att trilla in - och det ser riktigt bra ut. Många besökare har hittat till din hemsida. 

  • - Besökarna fortsätter att strömma in…. och sedan försvinner de ut... 

  • - Utan att köpa något… 

  • - Utan att säga hej…

  • - Utan att säga ”Hej, er hemsidan är verkligen supercool med riktigt välskrivna och intressanta blogginlägg. Jag älskar er!”


SÅ, VAD HÄNDER NU?

 
Det är hög tid att börja undersöka var det har gått åt helvete med din försäljning. När du börjar att skala bort de olika lagren så börjar du snart inse att dina besökare på hemsidan inte stannar särskilt länge - de läser inte ens hela dina blogginlägg utan skrollar mest förbi det mesta. Så, när de har spanat in din supercoola hemsida med alla moderna och fräscha plug-ins som finns så lämnar dom dig - utan att ens säga hej. 
Tro det eller ej men detta är ett vanligt problem och en stor utmaning för många företag idag. Att investera både tid och pengar i att utveckla en cool hemsida för ditt företag som du VISSTE skulle göra dig rik - visade sig inte vara den bästa strategin. 

HUR NÅR DU (PÅ RIKTIGT) DINA BESÖKARE PÅ HEMSIDAN?

 
Föreställ dig att du samlar alla dina besökare på hemsidan och frågar dom rakt ut om du kan hjälpa dom på något sätt. Kan du föreställa dig skräcken att äga en butik och se kunderna komma och gå in och ut ur din butik - utan att du kan säga hej eller fråga om de behöver hjälp på något sätt. Du sitter bara helt tyst bakom disken och tittar på när dina kunder lämnar dig - utan att ha fått svar på sina frågor. PRECIS så fungerar din coola och häftiga hemsida! Ganska omodernt, egentligen. 

SÅ, HUR SKA DU GÖRA?

 
Du måste ta reda på din konverteringsgrad (förhopnningsvis har du ett CTA (Call to Action) på din hemsida. Om du har en Google Adwords-kampanj som rullar med PPC (Pay-per-Click) så måste du ta reda på hur många besökare som har kommit in till din hemsida via PPC-kampanjerna. Utan dessa siffrorna så finns det stor risk för att du slösar pengar på något som inte ger något tillbaka. 


Såhär räknar du ut vilken grad av konvertering du har: 

Antal besökare som klickar på din CTA / Antal besökare som klickar på PPC ADwords-kampanj x 100 = Din konverteringsgrad i procent

quote-2

Bara för att du tycker att din hemsida är cool behöver det inte betyda att besökarna tycker samma sak. Att öka graden av konvertering är superviktigt om du är ute efter att öka dina leads och sälja mer. Om du kan öka konverteringsgraden på din hemsida så kommer du att få in fler leads med samma trafik som du har idag. Vilket får en supereffekt på ditt sälj! 

JAG HAR MÅNGA BESÖKARE - MEN INGEN KÖPER. VAD GÖR JAG? 

 
Om din konverteringsgrad är lite låg - eller rent av suger.  Du måste räkna med att det inte är gjort över en natt utan att det tar en tid att få upp graden av konverteringar igen. Så… Vad kan du egentligen göra för att höja konverteringsgraden? 

BÖRJA MED ATT BYGGA FÖRTROENDE

 
Innan en kund kan lämna några som helst kontaktuppgifter eller ställer en förfrågan om att köpa något från er - så måste de först och främst lita på er. Vårt råd är att ifrågasätta hela din egen hemsidan med detta i åtanke. Skulle jag lita på min hemsida? Känner jag förtroende för detta företaget? Ett viktigt steg att börja med är att upprätta tydlig kontaktinformation på hemsidan - och det viktigaste av allt - OM någon kontakta dig - SVARA. Det är förvånande hur många människor/entreprenörer som glömmer hur mycket ett snabbt och tydligt svar betyder för affären. 


INGET SVAR - INGET FÖRTROENDE

 
Lägg upp en bild på dig själv, och etablera på så sätt förtroende med besökaren på hemsidan. Den gamla devisen ”en bild säger mer än tusen ord” stämmer fortfarande - och är mer aktuell än någonsin. 

chatta_quote

TA REDA PÅ VARIFRÅN DINA BESÖKARE KOMMER

 
Bli vän med Google Analytics. Gör din hemläxa och ta reda på varifrån dina besökare kommer och var de går ut. Utifrån vad du får reda på från analytics så sätt gärna ihop "personas" (profiler över dina tre vanligaste kundtyper): var bor dom, var lever dom, när köper dom, när på dygnet är de online, var gör de på fritiden och så vidare. 

ÖVERVAKA VAD DINA BESÖKARE GÖR PÅ HEMSIDAN

 
Slösa inte tid på att försöka sälja hemsidan till besökare som ändå inte är intresserade. Fokusera istället på besökare som faktiskt har tittat på några sidor - men av någon anledning valt att inte klicka på CTA. Du behöver kunna avgöra vilka som är dina engagerade besökare (det vill säga det som besöker mer än 1 sida och tar del av ditt innehåll)

SÅ TAR DU REDA PÅ HUR MÅNGA ENGAGERADE BESÖKARE DU HAR PÅ HEMSIDAN:  


Antal besökare - Avvisade besök = Engagerade besökare! 

(Avvisade besök = Bounced visitors)

quotes-1
 

 
Om du inte är bekant med ”Avvisade besök” eller ”Bounced Visitors” som man ofta kallar det handlar det om att ta reda på hur många av dina besökare som vänder i dörren och hur många som verkligen är engagerade. Google brukar definiera ett avvisat besök som en besökare som lämnade hemsidan efter att endast tittat på en enda sida - utan att klicka någonstans. 


TESTA OCH EXPERIMENTERA!

 

Nu är det dags att du tar dessa tips och tricks och testa och experimentera på din hemsida. Att hoppas på bättre tider och att inte göra något alls är knappast lösningen på problemen. Att förstå sina användare och besökare är vägen för att öka graden av konvertering och därmed också öka försäljningen. 

 

Det fina i kråksången är att om du idag har en helt ok mängd av besökare - men väldigt dålig grad av konvertering - så har du nu världens chans att öka säljet! 


jesper.aslund
    JESPER ÅSLUND, TRAINER
    +46 73 866 66 54
    jesper.aslund@trainingpartner.se

skriv en kommentar

Skriv en kommentar

Ämnen:

säljFramtidendigital tjänst