VI MÅSTE BÖRJA PRATA OM KUNDUPPLEVELSEN I BILBRANSCHEN

Ämnen:

kompetensutvecklingsäljFramtiden

Prata-om-kundnöjdheten

”VI MÅSTE SLUTA TRO ATT VI KAN FORTSÄTTA SÄLJA BILAR SOM OM DET VORE 1987."

 

I skuggan av de fina märkena, snygga reklamfilmerna och heta produkterna så glömmer vi lätt alla människor som arbetar med att sälja bilar – hos återförsäljare eller generalagenter. Och vilket stålbad de snart kommer att kastas i. 

Alla de som varje dag arbetar med att försöka leva upp till märkenas högt ställda förväntningar från fabrikerna har det minst sagt tufft. I en värld där konsumenternas köpbeteende förändras blixtsnabbt blir inställning till förändring en avgörande konkurrensfördel – mer än den någonsin tidigare varit.


Idag är fordonsbranschen en bransch under stor förändring. Under bara de fem senaste åren har det hänt mer när det gäller säkerhet och uppkoppling än det gjort de senaste 30 åren! Aldrig förr har bilfabrikerna producerat så många modeller och aldrig förr har det funnits så mycket högteknologisk tillvalsutrustning att välja bland.


produktfokus

VI FOKUSERAR PÅ PRODUKTERNA - OCH GLÖMMER PERSONERNA SOM SKA SÄLJA DEM

När vi pratar bil- och fordonsbransch så tänker vi mest på produkterna. Men slaget i fordonsbranschen handlar bara delvis om den som är snabbast och bäst på att ta fram ny teknik. Det andra slaget, som alltför ofta glöms bort, handlar om kundupplevelsen. Det gäller givetvis upplevelsen online – där mycket energi läggs idag – men också i det personliga mötet. För även om det blir som vissa tror, att alla bilar kommer att köpas bilar på nätet om 15 år, så kommer bilarna fortfarande att behöva provköras, levereras och servas. Och då gäller det att det personliga mötet stämmer överens med varumärket. Att produkten och marknadsföringen synkar med det personliga bemötandet. 

”Den bästa tiden att satsa på innovation var för tio år sedan. Den näst bästa tiden är nu.”


Kravet på innovation och vilja till förändring när det gäller kundupplevelsen måste komma från högsta ort – hos varje återförsäljare. Det är på den här nivån som man måste ta lead. Precis som att Tesla inte vore någonting utan Elon Musk, och Apple inte hade varit någonting utan Steve Jobs börjar alla förändringar med rätt ledarskap. 


ÅTERFÖRSÄLJARNA MÅSTE SATSA PÅ INNOVATION

Idag pratar många rätt slentrianmässigt om Employer Branding och vikten av att som arbetsgivare skapa ett starkt varumärke. Problemet är bara att väldigt få verkar veta vad det betyder. Vad betyder det egentligen att vara en attraktiv arbetsgivare? Och den viktigaste frågan: vad betyder det att vara en attraktiv arbetsgivare för just de medarbetare som man VILL ha? 

Med andra ord kan du inte bara säga: ”Nu vill vi att fler personer ska söka sig till fordonstekniska utbildningar”. Det kommer aldrig att gå. För att attrahera innovativa och duktiga medarbetare måste man själv som företag eller bransch vara innovativ och spännande. Ganska enkelt faktiskt. 
Innovation är också superjobbigt – men livsnödvändigt. Hade Volvo varit där de är idag utan att sticka ut och göra något nytt? Knappast. 

”Att vara innovativ och ta lead innebär innebär att styra framtiden istället för att låta sig styras av den.”


Samma sak gäller för landets alla bilåterförsäljare. Man bör på riktigt ställa sig frågan: Hur ser kundens köpresa ut idag? Vet vi det, eller tror vi bara att vi vet det? Och sedan måste man ta action. På allt ifrån rätt utbildning till att sätta upp visionära mål för sin verksamhet. Man får nämligen den personal man förtjänar.

bilhallar

DET INVESTERAS MER I BILHALLAR ÄN I MEDARBETARE

Den som förstår medarbetarnas drivkrafter kommer att ha nyckeln till att bli en attraktiv arbetsgivare och därmed skapa plats för framtidens bilsäljare. Det är ägare och VD som snart kommer att tvingas till att förstå att medarbetarna är minst lika viktiga som bilhallarna. Detta är något som man bör tänka på när man fortfarande investerar mer pengar än någonsin i nya fräscha bilhallar, annonsering och påkostade kundevent. 

I slutändan handlar allt om kunden. Hur kundens resa idag ser helt annorlunda ut än vad den gjorde för 10 år sedan. Och det första steget är att börja prata om det, och sluta tro att vi kan fortsätta sälja bilar som om det vore 1987.

Alla förändringar börjar med små steg – som till slut kan få kraften att revolutionera en bransch. Och det enda sättet att sitta bakom ratten under förändringen är att ta lead. 

Nicholas-Parts-byline        
       NICHOLAS PARTS, CEO, TRAINING PARTNER

 

skriv en kommentar

Skriv en kommentar

Ämnen:

kompetensutvecklingsäljFramtiden