HÄR ÄR ETT SMART SÄTT ATT ÖKA KUNDNÖJDHET OCH SKAPA FLER LEADS!

Ämnen:

digital tjänstchatt

Jesper Åslund lär företag att chatta

VEM TAR HAND OM DINA KUNDER PÅ HEMSIDAN? 

 
Jesper Åslund ska hjälpa svenska bilåterförsäljare att öka leads och kundnöjdhet genom att få dem att börja chatta. Sedan tre veckor tillbaka har vi tillsammans med återförsäljare runt om i Sverige testat en tjänst för ökad kundnöjdhet och leadshantering - genom att sköta en chatt på deras hemsidor. 

Jesper Åslund, Trainer/Consultant har utvecklat och tagit fram tjänsten som ska hjälpa svenska bilåterförsäljare att ta ett första steg mot att bli mer digitala. Några som redan idag använder sig av vår tjänst är Toyota Uppsala


Chatt Toyota Uppsala

VAD ÄR GREJEN MED EN CHATT? BEHÖVER MAN VERKLIGEN DET?

- Det är klart att nya saker kan kännas jobbigt. Men oavsett vad man tycker som företag så förändras omvärlden och kundernas beteende. Antingen så väljer man att anpassa sig eller så kommer det i det långa loppet påverka lönsamheten. Så svaret på frågan är ett ja, om man vill vara med och ta lead i bilbranschen så tycker jag defintivt att man ska prova att ha en chatt. Om man köper tjänsten av oss eller hittar en gratistjänst spelar ingen roll. Det viktiga är att man finns där kunden är. 

VARFÖR SKA BILHANDLARE HA EN CHATT PÅ SIN HEMSIDA?

- Det handlar om att vara där kunden är. Precis som i alla branscher gäller det att ständigt vara relevant för kunden. Studier visar att bilköpare idag provkör allt mindre men däremot surfar i snitt 12 timmar innan varje bilköp. Detta betyder att man mer eller mindre förlorar kontakt med kunden om man inte satsar på en digital närvaro. En bra chatt på hemsidan skulle ju motsvara ett långt kundmöte med kunden innan de väljer att dyka upp i din fysiska butik. 
 

”Du har 10.000 besökare i månaden - men vem är där och tar emot dina kunder?” 


ÄR DET KRÅNGLIGT ATT FIXA EN CHATT? 

- Nej, det är det som är det roliga. Det är förvånansvärt enkelt. Om man jämför hur mycket pengar som det varje år plöjs ner på att göra snygga hemsidor - och hur lite som läggs på att göra hemsidorna mer tillgänglig för kunden så är det skrattretande. Installationen av chatten tar cirka 10 minuter - sedan är vi klara att köra. Sedan tar en medarbetare hos oss över spakar och börjar att svara på frågor och dirigerar besökarna till säljare- eller servicepersonal hos den aktuella återförsäljaren. Som en digital hallvärd. Idag har vi valt att vara inloggade på chatten kontorstider mellan 8-17 och när vi inte är inloggade så syns heller inte chatten för besökaren. Men vi tror även att kvällar och helger är väldigt bra tider att sitta uppkopplad på, så det ska vi försöka göra lite mer. 

VAD FINNS DET FÖR UTMANINGAR?

 
- Den stora utmaningen är såklart att alltid vara online. Att alltid ha en person som sitter och svarar på kundernas frågor eller dirigera besökarna till rätt personer. Att köpa ett chatt-system är enkelt. Men att ta chatten på allvar och se till att bemanna den - där misslyckas 90 procent. Och det är här vi kommer in och säkerställer återförsäljarnas närvaro. Det är ingen överdrift att konkurrensen på den digitala marknaden kommer att bli tuffare för varje år som går. Ett bra sätt att starta sin digitala resa är genom att bemanna upp sin hemsida. 
 

VAD KOSTAR DET?  

- Just nu är det faktiskt helt gratis att testa under två månader. Och för alla som är med och testar finns det inga krav på att förlänga så man kan avsluta när man vill utan någon som helst kostnad. Vad prislappen blir på ett abonnemang till hösten vet vi faktiskt inte. Det är det som vi håller på att utvärdera nu.  
 

Intresserad av ett gratis test?  
Kontakta Jesper!

073-866 66 54
jesper.aslund@trainingpartner.se

skriv en kommentar

Skriv en kommentar

Ämnen:

digital tjänstchatt